wtorek, 12 sierpnia 2014

Katherine Webb - Dziedzictwo

Jak mam napisać recenzję, żeby przekazać Wam wszystkie zalety tej książki? Bo „Dziedzictwo” Katherine Webb to jedna z najlepszych książek, jakie przeczytałam w tym roku!


Kiedy umiera Meredith, jej rezydencję dziedziczą wnuczki- Erica i Beth. Pod jednym warunkiem- muszą tam zamieszkać. Erica namawia siostrę i przenoszą się do domu, w którym kiedyś spędzały każde wakacje i który był dla nich najszczęśliwszym miejscem na świecie. Do dnia, kiedy zniknął ich kuzyn. I nigdy się nie odnalazł. Erica uważa, że starsza siostra do tej pory obwinia się o tę sytuację i przez to cierpi na depresję. Ma nadzieję, że jeśli uda jej się dowiedzieć, co się naprawdę stało, pomoże siostrze poradzić sobie ze wspomnieniami. Problem w tym, że sama prawie nic nie pamięta z tego dnia, ale czuje, że zniknięcie ma związek z jeziorkiem leżącym na terenie posiadłości. Kobieta nie posiada się z radości, kiedy spotyka ich wspólnego uwielbianego przyjaciela z dzieciństwa, Cygana Dinny’ego. Teraz i jego i Beth zamęcza pytaniami o tamten dzień, ciągle mając nadzieję, że opowiedzą jej, co się naprawdę zdarzyło.
Nie jest to jedyna tajemnica, którą skrywa to miejsce. Podczas sprzątania Erica odkrywa stare listy, które przenoszą nas na Dziki Zachód. Poznajemy historię Caroline, matki Meredith. I choć Erice nie uda się odtworzyć całego jej życiorysu, jednak dokonuje niezwykłego odkrycia.

Lubicie historie rodzinne? Ja uwielbiam! Szczególnie takie z ukrytymi tajemnicami. Dlatego jestem absolutnie zachwycona książką Katherine Webb. Historia jest prowadzona w dwóch przedziałach czasowych. Zaczyna się od wątku Caroline. I na przemian z historią jej prawnuczek, poznajemy trudne życie delikatnej kobiety na początku XX wieku w Ameryce. I choć czytałam wiele książek o Dzikim Zachodzie (bo wiecie… byłam zakochana w Winnetou i czytałam wszystkie książki Karola Maya), to nigdy nie spotkałam się z sytuacją, że dziewczyna z dobrego domu wychodzi za mąż za farmera i jedzie za nim na prerię. Całe życie mieszkała w mieście, teraz na pustkowiu, z wszechobecnym piaskiem. I choć kochała męża i nie mogła narzekać na brak jego miłości, jednak obce miejsce i Indianie, których się bała, sprawiały, że czuła się coraz gorzej. Z ciekawością śledziłam jej losy,próbując odkryć powód dla którego znalazła się w Anglii i założyła nową rodzinę.
Z Ericą chętnie wspominałam wakacje. Pełne swobody, szczęśliwe. Spędzaliście wakacje na wsi? Na pewno odnajdziecie się w tej atmosferze, która powoli nabiera tajemniczości. Denerwuję się o bierność Beth, jej brak walki o syna. I niechęć do podzielenia się wspomnieniem z dnia zaginięcia kuzyna, powodowaną troską o siostrę.

W powieści nie zabrakło miłości. Macierzyńskiej, siostrzanej i tej romantycznej. Autorka wspaniale połączyła historię rodzinną z miłością, dramatem i tajemnicą. Stworzyła świetną powieść, od której wprost nie można się oderwać i której nie można nic zarzucić. No może tylko to, że jedna z kartek była ostatnia i nie można jej czytać w nieskończoność.
 "Dziedzictwo" było dla mnie idealną książką. Kiedy odłożyłam ją w nocy, żeby rano jakoś wstać do pracy, to i tak nie mogłam spać i mnożyłam w głowie możliwe scenariusze. I choć były mniej lub bardziej szalone, nie udało mi się odgadnąć zamiarów pisarki. Jeśli kiedyś wymienię Wam moją książkową TOPlistę, ta pozycja na pewno się tam znajdzie:)

 Zdecydowanie polecam!


Druga książki Katherine Webb:
- Echa pamięci


Książka bierze udział w wyzwaniach:
- Przeczytam tyle, ile mam wzrostu

17 komentarzy:

  1. Mam w planach już od dawna i jakoś ciągle nie mogę do tej książki dotrzeć. Ale po tym co napisałaś, to chyba szybciej po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja dowiedziałam się o niej przy okazji promocji nowej książki autorki, także niedawno, ale czułam, że może być świetna i szybko awansowała na mojej liście :D

      Usuń
  2. Widzę, że u Cb też zaskoczenie roku :D Coś nam się dobre książki ostatnio trafiają :-)
    Myślałam, ze jednak skusiłaś się na książkę Gregory, bo ona ma powieść o tym samym tytule :D
    Będę pamiętać o tej książce :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aż taka szybka nie jestem :D
      Ale Gregory zapisana i kiedyś wreszcie po nią sięgnę :)

      Usuń
  3. Mam zamiar zapoznać się z twórczością tej autorki, bo widzę, że warto! :) Cudownie, że książka porusza temat miłości nie tylko tej romantycznej, ale także siostrzanej i matczynej, nie można o niej zapominać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie warto, myślę że Tobie także spodoba się ta historia :)

      Usuń
  4. Piękna recenzja, zachęciłaś mnie do niej. Nie pozostaje nic innego jak przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  5. To zdecydowanie książka w moim guście ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie mam nadzieję, że uda Ci się ją przeczytać :)

      Usuń
  6. Nie wiedziałam, że powieść jest aż tak dobra, nie wiedziałam też Winnetou zrobił na Tobie tak wielkie wrażenie :-) Byłam fanką "Domku na prerii", więc klimat Dzikiego Zachodu jest mi bliski, dlatego z chęcią przeczytam tę tajemniczą historię.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najpierw Tomek Wilmowski, potem Winnetou- oni byli najdłużej :D
      Wstyd, ale "Domku na prerii" nigdy nie oglądałam :(

      Usuń
  7. Też uwielbiam historie rodzinne z ukrytymi tajemnicami i ten tytuł mam od jakiegoś czasu w planach, oby udało mi się go jak najszybciej przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja teraz będę polować na kolejną książkę autorki, mam nadzieję, że będzie podobna atmosfera:)

      Usuń
  8. Mam ochotę na ciekawą historię rodzinną, skoro aż tak ją polecasz - sięgnę po nią z pewnością. Książka, przez którą ma się problemy ze snem musi być naprawdę ciekawa. Będę częściej do Ciebie zaglądać. Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Problemy ze snem są u mnie wyznacznikiem świetnych książek :D Ta zdecydowanie do nich należy :)
      Dzięki :)

      Usuń

Dziękuję za każdy pozostawiony komentarz! :)